بهترین نوع کامپوزیت دندان

  • ۰
  • ۰

دندانها به فرد کمک می کنند تا از دهان خود برای خوردن ، صحبت کردن ، لبخند زدن و شکل دادن به چهره خود استفاده کندهر نوع دندان دارای یک نام و عملکرد خاص است.

دندانها از لایه های مختلفی - مینا ، عاج ، پالپ و سیمان ساخته شده اندمینا که سخت ترین ماده در بدن است در قسمت بیرونی دندان قرار داردلایه دوم عاج است که از مینا نرمتر است و عمیق ترین لایه داخل دندان پالپ است که از اعصاب و رگ های خونی تشکیل شده استسیمان روی ریشه دندان است و در زیر لثه است.

تعداد و انواع دندانهای فرد با افزایش سن تغییر می کندبه طور معمول ، افراد در طول زندگی دارای دو مجموعه دندان هستند - دندانهای اولیه یا کودک ، و دندانهای دائمی یا بالغدر این مقاله به دندان هایی که کودکان و بزرگسالان دارند و همچنین عملکرد آنها می پردازیم.

انواع دندانها:

انسان انواع دندانهای زیر را دارد:

انفجار

دندانهای بخور دندانهای تیز جلوی دهان هستند که به غذا نیش می زنند و آن را به قطعات کوچکتر برش می دهند. آنها با لبه نازک صاف هستند. به آنها دندانهای قدامی نیز گفته می شود.

کودکان و بزرگسالان هر دو هشت دندان دارند - چهار قطعه سانترال در قسمت جلوی دهان ، دو در هر ردیف ، که یک قطعه بخور جانبی در دو طرف آنها قرار دارد.

دندان نیش

Canines دندانهای تیز و براق است که در کنار دندانها قرار می گیرند و شبیه حصارها هستنددندانپزشکان نیز آنها را cuspids یا چشم می نامندسگها طولانی ترین دندانها هستند و مردم از آنها برای پاره کردن مواد غذایی استفاده می کنند.

هم کودکان و هم بزرگسالان دارای چهار سگ هستند . کودکان معمولاً اولین سگهای دائمی خود را در سنین 9 تا 12 سالگی دریافت می کنند . سگهای تحتانی تمایل دارند که کمی قبل از آن که در فک فوقانی وجود دارد از بین بروند.

پرمولارها

پرمولرها ، یا bicuspids ، بزرگتر از سوزنها و سگها هستند. آنها پشته های زیادی دارند و به جویدن و خرد کردن مواد غذایی کمک می کنند. بزرگسالان هشت premolars دارند . پرمولرهای اول و دوم مولرهایی هستند که در کنار سگها نشسته اند.

کودکان خردسال دندانهای پرمولر ندارند. این کودکان برای اولین بار به عنوان دندانهای دائمی ظاهر می شوند وقتی کودکان 10-12 ساله هستند .

مولر

مولر بزرگترین دندانهاست. آنها یک سطح بزرگ و مسطح با پشته دارند که به آنها امکان جویدن غذا و خرد کردن آن را می دهد. بزرگسالان 12 دندان مولر دائمی دارند - شش عدد در فک پایین و بالا ، و کودکان هشت دندان مولر اصلی دارند .

آخرین دندانهای مولر فوران دندان عقل یا مولر سوم است که معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی قرار دارد . اینها در انتهای ردیف دندانها ، در گوشه های دور فک قرار دارند. بعضی از افراد هر چهار دندان عقل ندارند ، یا ممکن است دندان در استخوان بدون استفاده بماند و هرگز در دهان ظاهر نشود.

بعضی اوقات دندانهای خرد ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند ، به این معنی که آنها می توانند در زیر لثه گیر بیفتند و قادر به درستی نبودن هستند.

دندانهای خرد که فقط در نیمه راه قرار دارند یا در وضعیت اشتباه قرار دارند می توانند خطر عفونت یا آسیب در مناطق اطراف را افزایش دهند. در صورت بروز هرگونه مشکلی در مورد دندان عقل خود ، مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

ممکن است افراد هنگامی که دندانهای خرد خود را فشار می دهند از لثه ناراحت شوند ، ناراحتی خفیفی را تجربه کنند ، اما هر کس احساس درد زیادی کند یا تورم دارد باید به دندانپزشک مراجعه کند.اگر فرد دچار پوسیدگی دندان ، درد یا عفونت شود ، ممکن است دندانپزشک نیاز به پاک کردن دندانهای خرد داشته باشد. افراد برای جویدن به این دندانها احتیاج ندارند و تمیز کردن آنها به دلیل موقعیت بسیار دور در دهان دشوار است.

تعداد دندان ها

کودکان دارای 20 دندان اولیه یا کودک هستند. دندانهای اولیه ابتدا در حدود 6 ماهگی شروع می شوند . کودکان معمولاً تا 3 سالگی تمام دندانهای اصلی خود را می گیرند .

این دندان ها به تدریج از بین می روند و 28 دندان دائمی جایگزین آنها می شوند. بعضی اوقات دندانهای دائمی دندانهای کودک را به بیرون رانده می کنند ، اما به طور معمول دندانهای دائمی از پشت لثه در پشت دهان پشت آخرین دندان کودک در فک لثه می شوند.

اولین دندانهای دائمی که از لثه بیرون می آیند چهار مولر اول یا 6 ساله است که به اصطلاح گفته می شود زیرا معمولاً وقتی کودک حدود 6 سال دارد از طریق لثه ها از بین می روند .

اولین دندانهای کودک که از بین می روند ، لوزه های مرکزی پایینی هستند. سنگرهای مرکزی بزرگسالان تمایل دارند که همزمان با اولین مولرهای دائمی در حدود 6-7 سالگی ، فوران کنند.

معمولاً افراد تقریباً در سن 14 سالگی تمام دندانهای کودک خود را از دست داده اند .

جدول زیر انواع مختلف دندانهای اولیه و سن معمول کودکان را بدست آورده و از دست می دهد ، طبق انجمن دندانپزشکی آمریکا :

نوع دندان

دندانهای سنی از بین می روند

دندانهای سنی از بین می روند

فک بالا

فک بالا

فک بالا

بخور مرکزی

8-12 ماه

6-7 سال

سوزنی جانبی

9-13 ماه

7 تا 8 سال

سگ

16-22 ماه

10-12 سال

مولر اول

13-19 ماه

9-11 سال

مولر دوم

25-33 ماه

10-12 سال

فک پایین

فک پایین

فک پایین

مولر دوم

23-31 ماه

10-12 سال

مولر اول

14-18 ماه

9-11 سال

سگ

17–23 ماه

9-12 سال

سوزنی جانبی

10-16 ماه

7 تا 8 سال

بخور مرکزی

6-10 ماه

6-7 سال

 

در اواخر نوجوانی تا اوایل دهه بیستم ، اکثر افراد نیز چهار دندان عقل به دست می آورند و درمجموع 32 دندان ، که معمولاً تا 21 سالگی دارند ، به بزرگسالان می دهند.

جدول زیر انواع مختلف دندانهای دائمی و سنین معمول را که توسط آنها مشاهده می شود ، طبق انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان می دهد :

نوع دندان

دندان های سنی فوران می کنند

فک بالا

فک بالا

بخور مرکزی

7 تا 8 سال

سوزنی جانبی

8-9 سال

سگ

11-12 سال

پرمولر اول

10-11 سال

پرمولر دوم

10-12 سال

مولر اول

6-7 سال

مولر دوم

12-13 سال

دندان مولر سوم یا خرد

17 تا 21 سال

فک پایین

فک پایین

دندان مولر سوم یا خرد

17 تا 21 سال

مولر دوم

11-13 سال

مولر اول

6-7 سال

پرمولر دوم

11-12 سال

پرمولر اول

10-12 سال

سگ

9-10 سال

سوزنی جانبی

7 تا 8 سال

بخور مرکزی

6-7 سال

 

سنی که دندان از بین می رود یا ظاهر می شود از کودک به کودک دیگر متفاوت است ، بنابراین اگر دندانهای فرزندشان دقیقاً از الگوی فوق پیروی نکند ، لازم نیست والدین یا مراقبان مراقبت کنند. در صورت بروز تاخیر بیشتر از 1 سال ، با دندانپزشک کودک مشورت کنید. دندانپزشکان می توانند از پرتونگاری ایکس استفاده کنند تا مطمئن شوند دندان های بالغ وجود دارند و به درستی در حال پیشرفت هستند.

خلاصه

دندانهای انسان شامل دندانهای بخور ، سگها ، پرمولرها و مولرها هستند. کودکان تقریباً در حدود سن 3 سالگی تمام 20 دندان اصلی خود را دریافت می کنند. تقریباً در سن 21 سالگی ، اکثر افراد دندان عقل خود را می گیرند و 32 دندان دائمی خود را دارند.

دندانها برای جویدن مناسب غذا و کمک به مردم در صحبت کردن ضروری هستند. مراقبت خوب از تمام دندان ها و حفظ بهداشت دهان و دندان در طول زندگی فرد می تواند به تقویت و سلامت دندان ها کمک کند.

افراد می توانند دندانها و دهان خود را با روشهای روزانه زیر تمیز نگه دارند:

  • روزانه دو بار مسواک بزنید
  • با استفاده از خمیر دندان فلوراید
  • نخ دندان حداقل یک بار در روز
  • خوردن یک رژیم متعادل
  • اجتناب از قند اضافی در مواد غذایی و نوشیدنی ها

مراجعه به دندانپزشک به طور مرتب برای تمیز کردن و معاینه می تواند از سلامتی دندان ها اطمینان حاصل کرده و در صورت بروز هرگونه مشکلی امکان درمان سریع را فراهم کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی